Vänskap vs kärlek

Nu menar jag inte om man ska vara vänner eller bli tsm. Jag menar om man är vänner (kille och tjej) och den andra är kär i någon annan.

Ibland förstår jag inte hur vissa tänker, och ibland vill jag nog inte ens veta hur vissa tänker. Men om man har varit vänner i flera år och man betyder då en del för varandra. Men sen får killen känslor för en annan tjej, helt plötsligt betyder man inte lika mkt längre, för hon betyder 1000 gånger mer.
Då börjar man undra hur bra den vänskapen man hade var. Man känner sig liten, osynlig, obetydlig och nästan som att allt är bortkastad tid. Man kan nästan känna sig utnytjad.

Visst kan man förstå att en kärlek betyder mer än en vänskap, även om det kanske borde vara ganska lika betydelse där. Men har man varit vänner så länge så ska man inte ta för givet att vänskapen blir lika bra när det skiter sig med kärleken. Man kan inte bara komma tillbaka och tro att allt är som vanligt, för det är det absolut inte. En vänskap behöver också bekräftelse och man vill veta om man är en bar vän och så vidare.

Och detta är om det inte är några känslor mellan vännerna, mer än vänskap. Visst vill man att personen ska vara lycklig, men att såra sina vänner på vägen vet jag inte om det är värt. Dom finns inte där för alltid om man bara ska bli "uttnytjad" när det inte går bra i livet. 

Känner hur man nästan börjar bli trött på alla killar, dom sviker och ljuger mer än vad dom är ärliga och sanna. Men jag tänker inte bli utnyttjad med, nu ska det mesta ske på mina villkor!

xoxo linda