Blondiner!

Har stört mig hela veckan på att man anser att blondiner är så dumma så har faktiskt letat lite fakta och hittade lite på olika sidor.

Det finns i västvärlden idag en populär uppfattning om att blonda personer, är mindre intelligenta än genomsnittet och anses enbart klara sig tack vare sitt utseende. Skämt som baserar sig på den föreställningen kallas blondinskämt - Wikpedia

Det finns inga belägg för att just blondiner skulle vara dummare än någon med anna hårfärg. Anledningen till att blondiner allmänt ses som dumma kan ha att göra med att vissa blonda tjejer har i press utgett sig för att vara dummare än vad de egentligen är - 118100

Jag tycker inte att man är dum bara för att man är blond, det finns heller inga bevis på det. Läste att det var någon från Frankrike (tror jag) som hade sagt att män blir dummare efter möten med blondiner. Men sen stod det även att man typ blir som man umgås, är man med äldre så pratar man automatisk långsammare. Det är bara en bild av hur folk tycker att en blondin är.

Läste också att det är väldigt sällan det finns chefer som är blonda. Många som är blonda väljer att färga håret mörkt om de ska söka jobb. Bara för att man har sina fördommar.

Blonda anses vara vackrare och sexuella, men även oskuldsfulla. Man kan få makt genom att vara blond och vara sexuell. Det tycker jag är fel. Vi ska inte ses som sexobjekt bara för att vi är blonda. Fan, man har väl ändå krav och gränser? Jag försöker inte använda sex när jag vill få fram vad jag vill säga, jag vill att man ska förtjäna den utefter sin kunskap, inte för att man ser ut som en slampa och vill ha sex med vem som helst.

Det finns faktiskt mörkhåriga som är minst lika slampiga, om man nu ska säga så. Det stod att blonda tjejer väljer bort läppstiftet eller urringningen för att dom inte vill uppfattas som slampiga.

Tycker allt detta är jätte fel. Blondiner är inte dummare än brunetter osv. Bara för att man har en speciell hårfärg påverkar ju inte det ens hjärna. Man får inte lägre IQ bara för att man är blond. Man har inte mer sex bara för att man är blond. Man klär sig inte mer utmanade bara för att man är blond.

Det är så uttjatat att det är irriterande. Jag vet att det är fler saker jag borde kunna, men jag vet mer än jag behöver om rätt mycket ändå. Vill jag veta något mer så läser jag det bara. När jag var svarthårig var det ingen som sa att jag var dum, då var man emo. Men när man blev blond, det var då alla fördommar kom om att man är korkad. Det är en hårfärg, kom igen. Det är 2012, man borde veta bättre än så...

xoxo linda